Lilla Alva

Lilla Alva

söndag 11 december 2011

Tredje advent

Den gångna veckan har det snöat lite för första gången. Alva är inte så imponerad än så länge. Desto mer imponerande är det att Alvas vinterkläder från förra året fortfarande passar.

Alvas favorituttryck den här veckan har varit: "Jag gillar inte". "Jag gillar inte ICA" sa hon senast i lördags. Men ICA Kvantum blev det ändå. På ICA äter man kokt korv med bröd för 5 kronor. Det är lagom dyrt och ganska gott. Och så finns det kaffemjölk med kardemummasmak. Det tycker pappa om. På ICA finns även en robot-tomte som vinkar. Alva tog mod till sig och körde fram till honom med sin bil.

Alva brukar ha hand om självscanningen när vi handlar mat. Men man får vara försiktig, det händer att Alva scannar in saker som man alls inte lagt i kundvagnen. Som en shiatsu-massage-dyna för nästan 1500 kronor. Därför måste man vara lite uppmärksam innan man betalar.

Så här fina blev Alvas pepparkakor. De var inte helt enkla att baka. Alva tyckte att det var roligare att äta än att baka med den bruna "leran". Att äta gubbens ben tyckte hon inte att man skulle göra. "Han gråter då" sa Alva insiktsfullt.

"Jag gillar inte ljus i mina ögon" sa Alva när vi försökte skapa lite julstämning.


Alva kavlar och kavlar. "Det är MIN kavle!" Alva är inne i en MIN-period.

Även fågelfröna är Alvas. "De e mina jågelfjö, jag hade dom!". Också sådant som Alva kastar på golvet är Alvas, för lång tid framöver. Till exempel halvtuggade clementinklyftor. De ska ligga på golvet. "Inte Mira ta dom, de e mina siner (apelsiner)".

Annat kuriöst är att Alva gillar att "skriva".

Farmors vattenfärger och skyddskläder fick klart godkänt! I födelsedagspresent fick Alva även en väldigt rosa dockvagn av mormor. Alva tar sin uppgift på största allvar. Långben ska vaggas till sömns och matas med nappflaska.

I skrivandets stund pågår en mycket jämn match mellan kombattanterna Åke och Mira. Åke är på besök över dagen till Miras förtjusning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar