Lilla Alva

Lilla Alva

lördag 9 juni 2012

Aj som san!

Alva äter äppelklyftor och tittar på Bolibompa. Varför sitta i fåtöljen när man kan sitta på armstödet?

Så kom den, dagen som vi fruktat, dagen då Alva upprepade en svordom. Det var svårt att hålla sig för skratt när Alva plötsligt utbrast: "Aj som san!". När Alva låg i mammas mage hårdtränade vi bort alla svordomar genom att utfärda böter på 100 kronor per svordom. Alvas mamma blev ganska förmögen under en tid. Sedan dess svärs det väldigt sällan. Just denna lilla ramsa är dock svår att bli av med eftersom den rabblas i tider av intensiv smärta efter att exempelvis ha slagit huvudet i en skåpslucka eller liknande.

Alvas uttryck har överlag börjat bli mer varierade. Eller vad sägs om dagens poem: "Å, titta jicka jackra (vilka vackra) blommor, de är alldeles undebaja och de e en bajskorv hö hö".

Andra nyskapande uttryck: "Jag ritar min fot här så den blir avtrycktad och de e jättetrevligt tänker jag". 

Eller detta: "Mira är ingen hund, hon e min bästa vän, och kusin. Du mamma, du e mitt hjärta, du e min älskade dotter, och bajskorv". 

Bajskorv är stort just nu. Det tackar vi dagis för. Något annat stort är Alvas fantasi. Alva berättar ofta spännande historier om sitt liv som bebis. Ofta med en smula sanning i botten, och sen en stor dos hittepå. Det kan bli ganska skruvade berättelser som alltid börjar så här: De va e gång, när ja va liten bäbis, och jag...

Mira - världens snällaste hund.
Alva jagar och blir jagad förra helgen hemma hos farmor och farfar

I övrigt spenderades lördagen på Närakuten i Huddinge efter några dagars bryderier kring några utslag i ena tinningen. Första tanken i torsdags var att de måste vara myggbett. I fredags svullen tinning. Lördag förmiddag koppor av något slag. Såg ut som en blandning av vattkoppor och svinkoppor. Lördag eftermiddag igenmurat öga. Närakuten trodde myggallergi och skrev ut Tavegyl, antihistamin. Återstår att se imorgon om svullnaden vill lägga sig. Vi missade morbror Daniels födelsedagskalas men är glada att det inte verkar vara svinkoppor! Senaste vändan med smittspridande ögoninflammation resulterade i en fyrsiffrig vattenräkning efter allt maskintvättande. Nu hann vi bara köra Musse, Mimmi och Långben i 60 graders tvätt innan myggbettsteorin började verka vettig.


1 kommentar: